tirsdag den 30. juni 2015

FRA BUNDEN AF LUNGERNE af victor boy lindholm

tør du blive gammel
i en ny atmosfære
har du tænkt på det
tårerne der falder mod jorden
i uopdyrkede områder
tør du træde ud i det
alderdommen i et fjernt kosmos
foran mig en død krage
så stiv at det er komisk
hvad har den sagt
inden døden indtraf
har den råbt
hold op med alle jeres krav
giv mig lidt medvind
som en længselsfuld solsort
har den følt rynkerne
under fjerene
der spreder sig
som træernes rødder
udmåler en periode i en tid
hvor hver morgen
bringer varmen
og bomberne med sig
så jeg på dårlige ben
får smadret mit ansigt
jeg har svært ved at rumme det hele
at vi er uforlignelige mennesker
og at det er problemet
mærker du det også
når vi står sammen ved amager strand
spejder ud over havet
hvor olieskibene passerer igennem
ser du det i mit ansigt
hvordan min glatte hud
er afhængig af skibenes last
mærker du det som jeg
på bunden af en silo
med årets høst til
en gammel slægt
vågner du også i natten
til lyden af bakterier
der gør oprør
der er langsom strangulering i gaderne
lidt passende smerte
som tænder der forlader munden
med en rusten tang
hold nu fast i mig
i bjergene der smuldrer
sæt tænderne i dem
og lad sandet med tiden
glide gennem dine urolige fingre
der binder dig
til en overfladisk slægt
gå nu med mig ind i rastløsheden
sæt ild til netværket
dyk ned til kablerne
hvor dit liv løber i rør
og indespær mig
i stinkende væksthuse
jeg taler herfra
med dyb stemme gennem sonderne
fra en forladt hospitalsseng
i et hul i atlanterhavet
hvor græsset gror i gangene
jeg ser gletsjeren i øjnene
begraver mig selv tusind år under isen
jeg klatrer op fra kulden via højspænding
se mig
se mig
se idioten
vandrende gennem gader i tynde sko
vender tilbage til nutiden
med blod i munden
jeg kvæler dig
i potteplantens lianer
i et hvidt jakkesæt
med en død stiv krage i hånden
jeg er en gammel lov
der skammer sig
med en hævet mund
jeg mumler stille minderne
om tiden før damp
og forbundne transportsystemer
jeg skriger ned i tarmen
elsker du også plastikken
jeg æder i natten
betragter du himlen
som en motorvej
hvor små mennesker samler sig
og glæder sig
mens de flygter fra kedsomheden
over kraftværkerne
der erstatter vulkansk aktivitet
tør du blive gammel sammen med mig
tør du tage min hånd
og synge fædrelandssangene
fra en gulnet sangbog
om et stort bål
hvor vi fejrer de sidste udstoppede dyr
jeg udprinter rævene
og spiser vegansk
som en sejrende kriger
med min fjende på spyd
uden agerbrugene
lukker vi eu
og åbner afrika
jeg flakker rundt i ørknen
bliver vanvittig på min egen måde
forvandler mig til en blodig skorpion
jeg er fortvivlet over deres magt
lad mig skrige i vildmarken
lad mig skrige
jeg skriger
dig ned i bunden af mavesækken
tør du blive gammel med mig
jeg stirrer ind i de sidste sommerskyer
i den vådeste kælder
tak for i år
du stormflod
der leder til indsigt
en vej vi fulgte for mange år siden
giv mig lov til bare at ha det ok
jeg har det fint
hvad føler mine indvolde
nu de trækker vejret i piller
hele vejen ned igennem
væksten
giv mig tid
og jeg ødelægger alt
tag mig i hånden
og kys mig af kærlighed
så smadrer jeg fløjkrigene
som den ridder i irret rustning
jeg altid vil være
hvis du vil blive gammel med mig
hvis du vil kravle på gulvet
langs væggene på offentlige institutioner
med mig
så sæt dig ned
her langs skrænterne
der snart styrter i havet
kys mig på min smadrede mund
og fortæl mig historien om
hvordan vi to
kom hertil
du er min eneste forståelige oplevelse
det eneste jeg holder uendeligt af
min lille høne uden fødder
i bedre tider
dyppede de dine små knogler
i ammoniak fra din tarm
og spiste dine vinger
min lille høne
min lille våde kummefryserkylling
skrig mod tremmer
at du har alt
så de må gå triste hjem
med deres designerkataloger
og passe deres eksem i fred
jeg bliver immun af penicillinen
jeg lever af
på dage uden mad
se nu på månen
den elendige metafor
hvordan den smiler over storme
en storm langt ude på havet
der larmer med trommer
der hvirvler med alle glemte arter
i en evig tornado
jeg dykker i havet
med min eneste frygt
i mudder til halsen
at du råber mit navn i vinden
og jeg husker de tider
hvor disse linjer var umulige at skrive
se kontinenterne bevæge sig
mod hinanden igen
vi samler folket til en sidste krig
tror du virkelig på at historien stopper her
peg ud i verden
peg ud på internettet
med en skærebrænder på bunden af atlanterhavet
se ligene hoppe sig op på sofaerne
se kontinenterne samle sig
til en stor arena
vi samler kræfterne til en sidste krig
se på havet på den yderste grænse
hvor vi
det eneste vi
der virkelig tæller
efterkommerne med salt i lungerne
her sitrer jeg med min elskedes knogler
syet ind i en sæk fra skindet af de sidste svin
der forlod staldene
jeg bærer dig på ryggen
og jeg vil ikke miste dig i bjergene
hvor små byer ligger som tegn
og rester langs stier hvor ligene
allerede hober sig op
kvalt af vandet i lungerne
tag min her
hvor træerne falder i vandet
skrænterne styrter nu
vi hører ikke længere hvad de siger
hvorfor skulle vi
smid jeres krav i havet
her hvor digerne brister
er der kun os to
til at holde vejret
træk vejret dybt
mens jeg hviler mit hoved på din hofte
kryb ind i mit telt
og varm dig ved pandelampen
snart går batterierne ud
og vores lunger druknes i fugt
fra systemer vi har mistet forbindelsen til
rul dig sammen på min mave
så jeg kan filme dig i folie
pakke dig sammen i den vandtætte plastikpakke
og prissætte din nøgne plukkede krop
lille høne min
vandfyldte frostkylling
svøm med mig
i de dybeste have
vær min madding
når vi dykker ned i lergraven
og finder hvalkirkegården
der har ligget der i millioner af år
vær min madding
når havene skyller ind over os
med genopstandne kæmpefisk
vær min madding
i min værste frygt
at blive gammel  
mens jeg drukner
på forladte institutionsgange
lov mig min elskede
at du skruer helt op for morfinen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar