fredag den 28. august 2015

INGEN MIRAKLER af anne katrine bagai

der er ingen her
tror du at vi letter at
vores ankler knækker sammen
med de bånd der bandt os
en fugl døde i centrifugen
dens blå og grønne fjer
var spredt over hele badeværelset
vi aner ikke engang hvordan den kom her ind
hvor længe den blev
vi har ikke engang hørt den
tror du vi skal holde ind nu
tror du det kan betale sig eller betale mig i længden
lad os smile til kunden
flette en stor fletning klokken 07.00
gå rundt og forsøge at vænne sig til sit
eget ansigt
gå rundt og prøve at lægge sig selv i de rette folder
forsøge at vænne sig til det
kigge på piletræer og troldetræer
knytte hænderne mens rifterne synger
du blev mindst ligeså bange som mig
hold op med at benægte det
 du kunne også se hendes blå hænder hænge slapt ned
fra hver sin side af kroppen
du kunne også se mosevandet
det blå vand det blå øje og så lyngen
omfanget af det lys
de kobberfarvede tråde i hver sin skal
perlemor i kniven der blinker
du kunne også se taljen på hende
et ansigt skåret i en tynd skive og
smækket på ved lejlighed
når du siger det vil jeg gerne tro det
men det gør jeg ikke
du tog rundt om mit liv
jeg blev helt syg
du mærkede efter om alt sad som det skulle
en betuttet dreng kom ud fra wc’et
da jeg mødte ham efterfølgende sad han og
spiste af en gul tallerken
jeg prøver at lade være
hendes røde hår hendes stikkelsbærøjne 
grannåle sviger i næsen
hans døde blå hyacinthænder
den forfærdelige måde min hud kan mærke sig selv på
lede efter dig på en plads med mennesker i alle retninger
jeg stryger dig over håret
jeg trøster med hænder som rustne river
den søvn du falder ned i er ikke din egen
vesterhavet der bare skyller ind mens
luften tvinges ned i lungerne på en
i det her hus smider du dine smøger ud
jeg kender ingen der smider smøger ud

så tit som du gør

Ingen kommentarer:

Send en kommentar